Zbierka - Mandala: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
Riadok 41: | Riadok 41: | ||
<li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li> | <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li> | ||
<li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li> | <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li> | ||
<li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. | <li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:<br> | ||
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]] | [[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]] | ||
<li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li> | <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li> |
Verzia z 21:15, 7. máj 2024
Mandala
Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.
Zadanie úlohy
V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Tieto obrázky majú pôvod v rôznych kultúrach a duchovných tradíciách a sú často používané na meditáciu, koncentráciu alebo ako symboly harmónie a rovnováhy. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie základné objekty.
Odkazy na materiály
V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:
- Teória - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme
- Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks
- BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo potrebujete, alebo vás zaujíma
- OpenSCAD manuál - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe
Inštrukcie
- Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
- Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
- Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
- Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:
- Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
- K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme:
Tinkercad:
BlocksCAD:
OpenSCAD:
- Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
- Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.
Testovanie a úpravy
Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:
- zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale
- vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi
- zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame
Spätná väzba
Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.
Vzorové riešenie
Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:
Záver
V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.