Zbierka - Mandala: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
Riadok 31: Riadok 31:
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]]
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]]
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>
            <li>K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový:
<br clear=all><br>
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
</li>
             <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
             <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
             <li>Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.</li>
             <li>Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.</li>

Verzia z 23:51, 4. máj 2024

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/2/28/Mandala.stl

Mandala

Trvanie:
30 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroje:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
Mandala

Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Tieto obrázky majú pôvod v rôznych kultúrach a duchovných tradíciách a sú často používané na meditáciu, koncentráciu alebo ako symboly harmónie a rovnováhy. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie základné objekty.

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model.
  5. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:
    obrázok mandál
  6. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
  7. K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový:

    Tinkercad:
    Tinkercad mandala 01.png

    BlocksCAD:
    Blockscad mandala 01.png

    OpenSCAD:
    Openscad mandala 01.png

  8. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  9. Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale
  • vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi
  • zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame

Spätná väzba

Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.