Zbierka - Mandala: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(37 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 1: Riadok 1:
[[File:mandala_OpenSCAD.png|alt=Mandala|top|left|256px]]
<div class="worksheet">
V tejto aktivite sa naučíte navrhovať a vytvárať 3D modely mandál pomocou digitálneho dizajnového softvéru ako je Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. Budete skúmať matematické a geometrické koncepty prítomné v mandalách a aplikovať ich pomocou programovania vytváraním komplexných a symetrických vzorov.
    [[File:Mandala.stl|360x360px|left|norotate=0]]
<br><br><br><br><br><br><br>
    <h1>Mandala</h1>
    <div class="section">
    <div class="lesson-plan-text">
        <div><div>Trvanie:</div><span>45 min</span></div>
        <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
        <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div>
        <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
        <div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Mandala učitelia - mandala]</span></div>


<h2>'''Potrebné materiály'''</h2>
    </div>
*počítač s prístupom na internet
        <p>Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p>
*softvér Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
    </div>
*učebné materiály (návody, videá, atď.)
<br clear=all>
    <div class="section">
        <h3>Zadanie úlohy</h3>
        <p>
            V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty.
        </p>
    </div>


<h2>'''Inštrukcie'''</h2>
    <div class="section">
        <h3>Odkazy na materiály</h3>
        <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
        <ul>
            <li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li>
            <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
            <li>
                [https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo
                potrebujete, alebo vás zaujíma
            </li>
            <li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Skúmanie:</h3>
    <div class="section">
Otvorte digitálny dizajnový softvér (Tinkercad, Blockscad alebo OpenSCAD) na vašom počítači.
        <h3>Inštrukcie</h3>
Skúmajte matematické a geometrické koncepty, ako sú symetria, kruhové vzory, cykly a ďalšie, ktoré sú prítomné v mandalách.
        <ol>
Premýšľajte o spôsoboch, akými by ste mohli použiť tieto koncepty pri navrhovaní a programovaní svojej vlastnej 3D mandaly.
            <li>Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.</li>
            <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
            <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
            <li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:<br>
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]]
            <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>
            <li>K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme:
<br clear=all><br>
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_mandala_01.png|342px]]<br><br>
</li>
            <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
            <li>Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.</li>
        </ol>
    </div>


<h3>Brainstorming:</h3>
    <div class="section">
Premýšľajte o matematických vzťahoch a geometrických tvaroch, ktoré môžete použiť vo vašej 3D mandale, ako sú kruhy, trojuholníky, štvorce a ich kombinácie - model nemusí pozostávať len z kruhov.
        <h3>Testovanie a úpravy</h3>
Skicujte niektoré nápady na svoju 3D mandalu, pričom zvážte, ako môžete použiť matematické a geometrické princípy na vytvorenie zaujímavých a symetrických vzorov.
        <p>Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:</p>
        <ul>
            <li>zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale</li>
            <li>vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi</li>
            <li>zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Návrh a Programovanie:</h3>
    <div class="section">
Začnite vytvárať vašu 3D mandalu v digitálnom dizajnovom softvéri.
        <h3>Spätná väzba</h3>
Použite programovanie na vytvorenie komplexných a symetrických vzorov, napríklad pomocou cyklov a podmienok.
        <p>
Experimentujte s použitím matematických vzorcov a algoritmov na generovanie vzorov a textúr vo vašej mandale.
            Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.
        </p>
    </div>


<h3>Doladenie:</h3>
    <div class="section">
Neustále prehodnocujte a doladzujte váš dizajn počas procesu, robte úpravy na zlepšenie symetrie a celkového vzhľadu.
        <h3>Vzorové riešenie</h3>
Experimentujte s farebnými schémami a textúrami, ktoré môžu dodatočne zdôrazniť geometrické vzory vo vašej 3D mandale.
        <p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:</p>
        <ul>
            <li>[https://www.tinkercad.com/codeblocks/bOJtAez45hy-mandala?sharecode=z7wq8q9FR301pDFNs6V6VAx4qqgOpgU23CiGCpliEuA Tinkercad]</li>
            <li>[https://www.blockscad3d.com/community/projects/1747276 BlocksCAD]</li>
            <li>[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/mandala.scad OpenSCAD]</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Zdieľanie:</h3>
    <div class="section">
Keď ste spokojní s vaším 3D modelom mandaly, uložte svoju prácu a zdieľajte ju s vašimi spolužiakmi alebo učiteľom pre spätnú väzbu.
        <h3>Záver</h3>
Vysvetlite matematické a geometrické koncepty, ktoré ste aplikovali vo vašej mandale, a diskutujte o ich význame a využití.
        <p>
Otvorene prijímajte komentáre a návrhy od ostatných študentov na zlepšenie vášho dizajnu.
            V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.  
 
        </p>
<h3>Prezentovanie:</h3>
    </div>
Prezentujte váš dokončený 3D model mandál pred triedou, vysvetlite vaše rozhodnutia a techniky, ktoré ste použili na dosiahnutie vašej konečnej podoby mandaly.
</div>
Zdôraznite matematické a geometrické prvky vo vašom dizajne a diskutujte o ich vplyve na celkový vzhľad a symetriu vašej mandaly.
Prezentujte svoj proces návrhu a zdôraznite význam matematických a geometrických konceptov v umeleckom tvorivom procese.
 
<h3>Záver:</h3>
Gratulujeme k dokončeniu vášho 3D modelu mandál! Použitím matematických a geometrických princípov, ako aj programovacích techník, ste vytvorili unikátne a esteticky príťažlivé umelecké dielo. Pokračujte v preskúmaní a experimentovaní s matematickými konceptmi vo vašich návrhoch a buďte otvorení pre ďalšie tvorivé výzvy.
 
<h3> Zdroje modelov:</h3>
[https://www.tinkercad.com/codeblocks/bOJtAez45hy-mandala?sharecode=z7wq8q9FR301pDFNs6V6VAx4qqgOpgU23CiGCpliEuA Tinkercad]<br>
[https://www.blockscad3d.com/community/projects/1747276 BlocksCAD]<br>
[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/mandala.scad OpenSCAD]<br>

Aktuálna revízia z 18:07, 9. máj 2024

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/2/28/Mandala.stl

Mandala

Trvanie:
45 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroje:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
učitelia - mandala

Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:
    obrázok mandál
  5. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
  6. K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme:

    Tinkercad:
    Tinkercad mandala 01.png

    BlocksCAD:
    Blockscad mandala 01.png

    OpenSCAD:
    Openscad mandala 01.png

  7. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  8. Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale
  • vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi
  • zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame

Spätná väzba

Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.