Zbierka - Mandala: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(37 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
[[File: | <div class="worksheet"> | ||
[[File:Mandala.stl|360x360px|left|norotate=0]] | |||
< | <h1>Mandala</h1> | ||
<div class="section"> | |||
<div class="lesson-plan-text"> | |||
<div><div>Trvanie:</div><span>45 min</span></div> | |||
<div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div> | |||
<div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div> | |||
<div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div> | |||
<div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Mandala učitelia - mandala]</span></div> | |||
< | </div> | ||
<p>Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p> | |||
</div> | |||
<br clear=all> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Zadanie úlohy</h3> | |||
<p> | |||
V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty. | |||
</p> | |||
</div> | |||
< | <div class="section"> | ||
<h3>Odkazy na materiály</h3> | |||
<p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p> | |||
<ul> | |||
<li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li> | |||
<li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li> | |||
<li> | |||
[https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo | |||
potrebujete, alebo vás zaujíma | |||
</li> | |||
<li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
<h3> | <div class="section"> | ||
Otvorte | <h3>Inštrukcie</h3> | ||
<ol> | |||
<li>Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.</li> | |||
<li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li> | |||
<li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li> | |||
<li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:<br> | |||
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]] | |||
<li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li> | |||
<li>K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme: | |||
<br clear=all><br> | |||
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_mandala_01.png|342px]]<br><br> | |||
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_mandala_01.png|342px]]<br><br> | |||
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_mandala_01.png|342px]]<br><br> | |||
</li> | |||
<li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li> | |||
<li>Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.</li> | |||
</ol> | |||
</div> | |||
<h3> | <div class="section"> | ||
<h3>Testovanie a úpravy</h3> | |||
<p>Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:</p> | |||
<ul> | |||
<li>zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale</li> | |||
<li>vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi</li> | |||
<li>zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
<h3> | <div class="section"> | ||
<h3>Spätná väzba</h3> | |||
<p> | |||
Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči. | |||
</p> | |||
</div> | |||
<h3> | <div class="section"> | ||
<h3>Vzorové riešenie</h3> | |||
<p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:</p> | |||
<ul> | |||
<li>[https://www.tinkercad.com/codeblocks/bOJtAez45hy-mandala?sharecode=z7wq8q9FR301pDFNs6V6VAx4qqgOpgU23CiGCpliEuA Tinkercad]</li> | |||
<li>[https://www.blockscad3d.com/community/projects/1747276 BlocksCAD]</li> | |||
<li>[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/mandala.scad OpenSCAD]</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
< | <div class="section"> | ||
<h3>Záver</h3> | |||
<p> | |||
V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie. | |||
</p> | |||
<h3> | </div> | ||
</div> | |||
< | |||
Aktuálna revízia z 18:07, 9. máj 2024
Mandala
Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.
Zadanie úlohy
V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty.
Odkazy na materiály
V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:
- Teória - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme
- Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks
- BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo potrebujete, alebo vás zaujíma
- OpenSCAD manuál - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe
Inštrukcie
- Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
- Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
- Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
- Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:
- Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
- K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme:
Tinkercad:
BlocksCAD:
OpenSCAD:
- Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
- Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.
Testovanie a úpravy
Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:
- zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale
- vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi
- zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame
Spätná väzba
Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.
Vzorové riešenie
Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:
Záver
V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.