Zbierka - Mandala: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(5 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 4: Riadok 4:
     <div class="section">
     <div class="section">
     <div class="lesson-plan-text">
     <div class="lesson-plan-text">
         <div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div>
         <div><div>Trvanie:</div><span>45 min</span></div>
         <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
         <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
         <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div>
         <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div>
         <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
         <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
         <div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Mandala Mandala]</span></div>
         <div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Mandala učitelia - mandala]</span></div>


     </div>
     </div>
Riadok 17: Riadok 17:
         <h3>Zadanie úlohy</h3>
         <h3>Zadanie úlohy</h3>
         <p>
         <p>
             V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Tieto obrázky majú pôvod v rôznych kultúrach a duchovných tradíciách a sú často používané na meditáciu, koncentráciu alebo ako symboly harmónie a rovnováhy. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie základné objekty.
             V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty.
         </p>
         </p>
     </div>
     </div>
Riadok 25: Riadok 25:
         <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
         <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
         <ul>
         <ul>
            <li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li>
             <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
             <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
             <li>
             <li>
Riadok 40: Riadok 41:
             <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
             <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
             <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
             <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
             <li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model.</li>
             <li>Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:<br>
            <li>Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:<br>
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]]
[[File:mandalas_motivation.png|alt=obrázok mandál|500px]]
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>

Aktuálna revízia z 18:07, 9. máj 2024

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/2/28/Mandala.stl

Mandala

Trvanie:
45 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroje:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
učitelia - mandala

Pre tvorbu 3D modelov je dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so základnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide o ďalšie predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť vlastnú 3D mandalu. Mandaly sú symbolické obrázky, ktoré sa vyznačujú opakujúcimi sa vzormi a geometrickými štruktúrami, často okolo centrálného bodu. Ich geometrické, kruhové alebo symetrické vory môžu vyjadrovať univerzálne princípy a vzťahy. Skúste si vytvoriť osobnú mandalu, ktorá bude pozostávať z kruhov či z iných objektov. Keď si vytvoríte základný model, skúste ho rozšíriť o ďalšie objekty.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte model, prípadne si na internete nájdite modely mandál a nechajte sa inšpirovať rôznymi štruktúrami a premyslite si ako vytvoriť vlastnú mandalu, skúmajte symetriu, opakovania a navrhnite si vlastný model. Inšpirovať sa môžete aj nasledujúcim obrázkom:
    obrázok mandál
  5. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
  6. K blokom či príkazom, ktoré už poznáme nám pribudol nový, ktoré pri implementácii využijeme:

    Tinkercad:
    Tinkercad mandala 01.png

    BlocksCAD:
    Blockscad mandala 01.png

    OpenSCAD:
    Openscad mandala 01.png

  7. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  8. Pokúste sa svoju mandalu implementovať aj v ostatných nástrojoch a všimnúť si v čom sa líšia.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zvýšenie či zníženie počtu opakovaní kruhov v mandale
  • vyskúšať opakovanie ďalších kruhov viac krát s inými rozmermi
  • zmeniť základný objekt, ktorým mandalu vytvárame

Spätná väzba

Ak ste spokojní ako vaša mandala vyzerá, prezentujte ju ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a akými postupmi ste ju vytvorili, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, skúste sa zapracovať aj také zmeny do mandali a poronajte, ktorá sa vám viac páči.

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na tvorbu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si opäť predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci kncepty transformácie, cyklov a použili sme pri tom nejaké premenné. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, získavate predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textové programovanie.