Zbierka - Skrutka

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Verzia z 20:17, 9. máj 2024, ktorú vytvoril Admin (diskusia | príspevky) (Vytvorená stránka „<div class="worksheet"> 356x356px|left|norotate=0 <h1>Parametrická skrutka</h1> <div class="section"> <div class="lesson-plan-text"> <div><div>Trvanie:</div><span>1 hod</span></div> <div><div>Náročnosť:</div><span>pokročilý</span></div> <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/d…“)
(rozdiel) ← Staršia verzia | Aktuálna úprava (rozdiel) | Novšia verzia → (rozdiel)
   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/6/60/Parametric_screw.stl 

Parametrická skrutka

Trvanie:
1 hod
Náročnosť:
pokročilý
Nástroje:
BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
učitelia - parametrická skrutka

Parametrický dizajn v 3D modelovaní je založený na definovaní parametrov a vzťahov medzi nimi, ktoré určujú tvar a vlastnosti modelu. Tieto parametre sú potom použité na vytvorenie modelu, ktorý je prispôsobený zmenám v týchto parametroch. Môžeme povedať, že medzi základné princípy parametrického dizajnu patria nasledovné:

  • Parametrizácia - definovanie parametrov, ktoré ovplyvňujú vlastnosti modelu, akými sú rozmer, tvar, materiál a ďalšie charakteristiky
  • Vzťahy a závislosti - stanovenie vzťahov a závislostí medzi parametrami, čo umožňuje dynamické a interaktívne upravovanie modelu
  • Flexibilita - možnosť rýchlej a ľahkej zmeny parametrov
  • Reparametrizácia - schopnosť redefinovať a upravovať parametre
  • Opätovné použiteľnosť - možnosť opätovného využitia parametrov a modelov na vytvorenie podobných alebo odlišných dizajnov

Zadanie úlohy

Pre lepšie ukotvenie zručností a práce s parametrami si v tejto úlohe vytvoríme model skrutky. Pôjde nám o to aby sme každú časť skrutky vytvorili pomocou samostatnej funkcie a v rámci týchto funkcií si vyskúšali vytvárať závislosti medzi parametrami a nakoniec produkty týchto funkcií pospájame do celkového modelu skrutky.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

  • Teória - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme
  • BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo potrebujete, alebo vás zaujíma
  • OpenSCAD manuál - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe

Inštrukcie

  1. Otvorte si nástroj BlocksCAD alebo OpenSCAD.
  2. Premyslite ako bude výsledný model vyzerať a čo všetko je potrebné implementovať. Zamyslime sa nad časťami z ktorých šrob pozostáva: zárez v hlavičke, samotná hlavička, závit, báza okolo ktorej sa závit točí a špičku skrutky. Postup implementácie jednotlivých častí môže vyzerať aj nasledovne:

    Blockscad screw 01.png -> Blockscad screw 02.png -> Blockscad screw 03.png -> Blockscad screw 04.png -> Blockscad screw 05.png
  3. Vytvorte funkcie pre každú z týchto častí. Uistite sa, že do funkcií si preposielate výhradne parametre, ktoré potrebujete.
  4. V týchto funkciách implementujte závisltosti medzi parametrami. Napríklad ak máme hlavičku menšiu, tka budeme chcieť menší zárez a naopak.
  5. Ak máte vytvorené funkcie s parametrami a závoslosťami, potrebujete ich odladiť tak aby ste dokázali poskladať všetky časti dokopy. Použite CSG operácie k vytvoreniu celistvej skrutky.
  6. Dolaďte váš model podľa potreby.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • nemusíme vytvárať len skrutku, skúste upraviť alebo vytvoriť parametre tak aby sme získali napríklad klinec
  • pozrite si a vyskúšajte si aj ostatné implementácie v zdrojových súboroch a inšpirujte sa
  • v zdrojovom kóde máte viac implementácií závitu, skúste implementovať ďalší spôsob na vytvorenie závitu

Spätná väzba

Ak ste spokojný so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste ho implementovali, buďte otvorený k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie.

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si ukázali ako sa dá pracovať s parametramia a ako sa navzájom dokážu ovplyvňovať a takisto to, že je potrebné dať si pozor na konkrétne úpravy aby sme sa s parametrami neposunuli tam kam nechceme. Taktiež sme si precvičili prácu s viacerými funkciami a kmbináciu ich výsledkov.

Ak by sme chceli vytvárať viac modelov skrutiek, matiek a podobne, ktoré sú odladené a dostatočne parametrizované, vieme na to využiť niektorú z knižníc: Threads for screws and nuts V1, threadlib, Easy bolt alebo o niečo profesionálnejšie Fasteners Workbench pre FreeCAD.