Zbierka - Rotovaný objekt: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Značka: vrátené
Bez shrnutí editace
 
(16 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 1: Riadok 1:
<div class="worksheet">
<div class="worksheet">
     [[File:Hyperboloid_spinner.stl|360x360px|left]]
     [[File:Hyperboloid_spinner.stl|360x360px|left|norotate=0]]
     <h1>Rotovaný objekt</h1>
     <h1>Rotovaný objekt</h1>
     <div class="section">
     <div class="section">
Riadok 6: Riadok 6:
         <div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div>
         <div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div>
         <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
         <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
         <div><div>Zručnosti:</div><span>transformácie, cykly</span></div>
         <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div>
         <div><div>Nástroj:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
         <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
        <div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Rotovan%C3%BD_objekt učitelia - rotovaný objekt]</span></div>
 
     </div>
     </div>
         <p>Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p>
         <p>Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p>
Riadok 19: Riadok 21:
             si funkcionalít nami zvoleného nástroja.
             si funkcionalít nami zvoleného nástroja.
         </p>
         </p>
    </div>
    <div class="section">
        <h3>Odkazy na materiály</h3>
        <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
        <ul>
            <li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li>
            <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
            <li>
                [https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo
                potrebujete, alebo vás zaujíma
            </li>
            <li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li>
        </ul>
     </div>
     </div>


Riadok 27: Riadok 43:
             <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
             <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
             <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
             <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
             <li>Preskúmajte obrázok a premyslite si ako daný model implementovať.</li>
             <li>Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.</li>
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li>
            <li>Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete):
<br clear=all><br>
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
</li>
             <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.</li>
             <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
             <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
             <li>Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.</li>
             <li>Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.</li>
Riadok 50: Riadok 72:
             hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.
             hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.
         </p>
         </p>
    </div>
    <div class="section">
        <h3>Odkazy na materiály</h3>
        <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
        <ul>
            <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
            <li>
                [https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo
                potrebujete, alebo vás zaujíma
            </li>
            <li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li>
        </ul>
     </div>
     </div>


     <div class="section">
     <div class="section">
         <h3>Vzorové riešenie</h3>
         <h3>Vzorové riešenie</h3>
        [[File:Hyperboloid_spinner.png|172x172px|right]]
         <p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:</p>
         <p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:</p>
         <ul>
         <ul>

Aktuálna revízia z 11:26, 5. máj 2024

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/e/e7/Hyperboloid_spinner.stl

Rotovaný objekt

Trvanie:
30 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroje:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
učitelia - rotovaný objekt

Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide najmä o predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho dizajnového softvéru Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. V rámci toho si vytvoríme model, ktorý využíva opakovanie a rotácie pre tvorbu nejakého základného "rotujúceho" 3D objektu. Tento model nám môže poslúžiť na preskúšanie si funkcionalít nami zvoleného nástroja.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.
  5. Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete):

    Tinkercad:
    Tinkercad rotovany objekt 01.png

    BlocksCAD:
    Blockscad rotovany objekt 01.png

    OpenSCAD:
    Openscad rotovany objekt 01.png

  6. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.
  7. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  8. Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zmeny farby
  • vyskúšať rôzne rotácie po jednotlivých osiach
  • zmeniť základný objekt, ktorý rotujeme

Spätná väzba

Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste k tomu dospeli, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, ak ste takéto hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si zľahka predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci niektoré z bázových konceptov tvorby 3D modelov. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, začínate získavať predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textovým programovaním. Neprestávajte skúmať a buďte hrdí na vlastnú tvorbu.