Zbierka - Rotovaný objekt: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(54 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 1: Riadok 1:
<h1>'''Rotovaný objekt'''</h1>
<div class="worksheet">
[[File:Hyperboloid_spinner.png|alt=Hyperboloid spinner|top|left|200px]]
    [[File:Hyperboloid_spinner.stl|360x360px|left|norotate=0]]
V tejto aktivite sa naučíte, ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho dizajnového softvéru ako je Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. Budete vytvárať viacero objektov, ktoré sa budú stáčať na rovnakom pivotálnom bode a otáčať sa okolo jednej alebo viacerých osí pri každom opakovacom kroku.
    <h1>Rotovaný objekt</h1>
<br><br><br><br><br><br><br>
    <div class="section">
    <div class="lesson-plan-text">
        <div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div>
        <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div>
        <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div>
        <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div>
        <div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Rotovan%C3%BD_objekt učitelia - rotovaný objekt]</span></div>


<h2>'''Potrebné materiály'''</h2>
    </div>
*počítač s prístupom na internet
        <p>Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p>
*softvér Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
    </div>
*učebné materiály (návody, videá, atď.)
<br clear=all>
    <div class="section">
        <h3>Zadanie úlohy</h3>
        <p>
            V tejto úlohe ide najmä o predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho
            dizajnového softvéru Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. V rámci toho si vytvoríme model, ktorý využíva opakovanie a rotácie pre tvorbu nejakého základného "rotujúceho" 3D objektu. Tento model nám môže poslúžiť na preskúšanie
            si funkcionalít nami zvoleného nástroja.
        </p>
    </div>


<h2>'''Inštrukcie'''</h2>
    <div class="section">
        <h3>Odkazy na materiály</h3>
        <p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p>
        <ul>
            <li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li>
            <li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li>
            <li>
                [https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo
                potrebujete, alebo vás zaujíma
            </li>
            <li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Skúmanie:</h3>
    <div class="section">
Otvorte digitálny dizajnový softvér (Tinkercad, Blockscad alebo OpenSCAD) na vašom počítači.
        <h3>Inštrukcie</h3>
Preskúmajte nástroje softvéru a základné princípy tvorby objektov. Všímajte si na čo si dať pozor pri návrhu objektu a ako docieliť aby vyzeral podobne ako ukážka.
        <ol>
            <li>Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.</li>
            <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li>
            <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li>
            <li>Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.</li>
            <li>Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete):
<br clear=all><br>
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br>
</li>
            <li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.</li>
            <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li>
            <li>Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.</li>
        </ol>
    </div>


<h3>Brainstorming:</h3>
    <div class="section">
Premýšľajte o matematických princípoch, geometrických tvaroch, ktoré môžete použiť vo vašom objekte a o tom, čo by sa mohlo hodiť pri tvorbe objektu. Nápady si môžete skicovať.
        <h3>Testovanie a úpravy</h3>
        <p>Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:</p>
        <ul>
            <li>zmeny farby</li>
            <li>vyskúšať rôzne rotácie po jednotlivých osiach</li>
            <li>zmeniť základný objekt, ktorý rotujeme</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Návrh:</h3>
    <div class="section">
Vytvorte alebo si vyberte nejaký 3D objekt a skúšajte rôzne iterácie a transformácie, či kombináciu rotácií na rôznych osiach.
        <h3>Spätná väzba</h3>
        <p>
            Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste k tomu dospeli, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, ak ste takéto
            hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.
        </p>
    </div>


<h3>Doladenie:</h3>
    <div class="section">
Prehodnoďte a doladzujte váš dizaj  počas procesu tvorby, vyskúšajte transformácie či rotácie kým nebudete so svojim modelom spokojní.
        <h3>Vzorové riešenie</h3>
        <p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:</p>
        <ul>
            <li>[https://www.tinkercad.com/codeblocks/hGHOc8AjOwX-hyperboloidspinner Tinkercad]</li>
            <li>[https://www.blockscad3d.com/community/projects/1695047 BlocksCAD]</li>
            <li>[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/hyperboloid_spinner.scad OpenSCAD]</li>
        </ul>
    </div>


<h3>Zdieľanie:</h3>
    <div class="section">
Keď ste spokojní s vaším rotovaným objektom, uložte svoju prácu a zdieľajte ju s vašimi spolužiakmi alebo učiteľom pre spätnú väzbu.
        <h3>Záver</h3>
Buďte otvorení pre diskusiu o vašom dizajne a vypočujte si názory ostatných na vaše dielo.
        <p>
 
            V tejto úlohe sme si zľahka predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci niektoré z bázových konceptov tvorby 3D modelov. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, začínate získavať predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textovým programovaním. Neprestávajte skúmať a buďte hrdí na vlastnú tvorbu.
<h3>Prezentovanie:</h3>
        </p>
Prezentujte váš dokončený model pred triedou, vysvetlite vaše rozhodnutia a techniky, ktoré ste použili na dosiahnutie konečnej podoby objektu.
    </div>
Zdôraznite jedinečnosť a pôsobivosť vášho dizajnu a buďte hrdí na svoje dielo.
</div>
 
<h3>Záver:</h3>
Gratulujeme k dokončeniu vášho 3D modelu rotovaného objektu! Pokračujte v objavovaní a experimentovaní s digitálnym dizajnom a nebojte sa inšpirovať novými nápadmi a technikami vytvárania.
 
<h3> Rotovaný objekt:</h3>
[https://www.tinkercad.com/codeblocks/hGHOc8AjOwX-hyperboloidspinner Tinkercad]<br>
[https://www.blockscad3d.com/community/projects/1695047 BlocksCAD]<br>
[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/hyperboloid_spinner.scad OpenSCAD]<br>

Aktuálna revízia z 11:26, 5. máj 2024

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/e/e7/Hyperboloid_spinner.stl

Rotovaný objekt

Trvanie:
30 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroje:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD
Inštrukcie pre učiteľov:
učitelia - rotovaný objekt

Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide najmä o predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho dizajnového softvéru Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. V rámci toho si vytvoríme model, ktorý využíva opakovanie a rotácie pre tvorbu nejakého základného "rotujúceho" 3D objektu. Tento model nám môže poslúžiť na preskúšanie si funkcionalít nami zvoleného nástroja.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.
  5. Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete):

    Tinkercad:
    Tinkercad rotovany objekt 01.png

    BlocksCAD:
    Blockscad rotovany objekt 01.png

    OpenSCAD:
    Openscad rotovany objekt 01.png

  6. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.
  7. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  8. Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zmeny farby
  • vyskúšať rôzne rotácie po jednotlivých osiach
  • zmeniť základný objekt, ktorý rotujeme

Spätná väzba

Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste k tomu dospeli, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, ak ste takéto hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si zľahka predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci niektoré z bázových konceptov tvorby 3D modelov. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, začínate získavať predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textovým programovaním. Neprestávajte skúmať a buďte hrdí na vlastnú tvorbu.