Zbierka - Rotovaný objekt: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace Značka: manuálne vrátenie |
Bez shrnutí editace |
||
(26 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
<div class="worksheet"> | <div class="worksheet"> | ||
[[File:Hyperboloid_spinner. | [[File:Hyperboloid_spinner.stl|360x360px|left|norotate=0]] | ||
<h1>Rotovaný objekt</h1> | |||
<div class="section"> | <div class="section"> | ||
<div class="lesson-plan-text"> | <div class="lesson-plan-text"> | ||
<div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div> | <div><div>Trvanie:</div><span>30 min</span></div> | ||
<div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div> | <div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div> | ||
<div><div>Zručnosti:</div><span>transformácie, cykly</span></div> | <div><div>Zručnosti:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Transform%C3%A1cie transformácie], [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Cykly cykly]</span></div> | ||
<div><div> | <div><div>Nástroje:</div><span>[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div> | ||
<div><div>Inštrukcie pre učiteľov:</div><span>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/In%C5%A1trukcie_-_Rotovan%C3%BD_objekt učitelia - rotovaný objekt]</span></div> | |||
</div> | </div> | ||
<p>Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p> | <p>Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.</p> | ||
Riadok 19: | Riadok 21: | ||
si funkcionalít nami zvoleného nástroja. | si funkcionalít nami zvoleného nástroja. | ||
</p> | </p> | ||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Odkazy na materiály</h3> | |||
<p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p> | |||
<ul> | |||
<li>[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória] - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme</li> | |||
<li>[https://www.tinkercad.com/learn/codeblocks Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov] - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks</li> | |||
<li> | |||
[https://www.blockscad3d.com/edu/lessons/ BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov] - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo | |||
potrebujete, alebo vás zaujíma | |||
</li> | |||
<li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li> | |||
</ul> | |||
</div> | </div> | ||
Riadok 27: | Riadok 43: | ||
<li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li> | <li>Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.</li> | ||
<li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li> | <li>Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."</li> | ||
<li>Preskúmajte | <li>Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.</li> | ||
<li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.</li> | <li>Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete): | ||
<br clear=all><br> | |||
Tinkercad:<br>[[File:tinkercad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br> | |||
BlocksCAD:<br>[[File:blockscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br> | |||
OpenSCAD:<br>[[File:openscad_rotovany_objekt_01.png|342px]]<br><br> | |||
</li> | |||
<li>Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.</li> | |||
<li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li> | <li>Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.</li> | ||
<li>Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.</li> | <li>Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.</li> | ||
Riadok 50: | Riadok 72: | ||
hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu. | hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu. | ||
</p> | </p> | ||
</div> | </div> | ||
Aktuálna revízia z 11:26, 5. máj 2024
Rotovaný objekt
Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.
Zadanie úlohy
V tejto úlohe ide najmä o predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho dizajnového softvéru Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. V rámci toho si vytvoríme model, ktorý využíva opakovanie a rotácie pre tvorbu nejakého základného "rotujúceho" 3D objektu. Tento model nám môže poslúžiť na preskúšanie si funkcionalít nami zvoleného nástroja.
Odkazy na materiály
V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:
- Teória - rozcestník stručnej teórie pre koncepty, ktoré potrebujeme
- Tinkercad learn - vzdelávacie centrum Tinkercad codeblocks modelov - na príkladoch ilustrované základné koncepty a používanie Tinkercad Codeblocks
- BlocksCAD lessons - lekcie pre tvorbu modelov - tu si môžete vyskúšat modelovanie v BlocksCADe na úlohách s rôznymi modelmi, kde si viete triediť výber úloh podľa toho čo potrebujete, alebo vás zaujíma
- OpenSCAD manuál - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe
Inštrukcie
- Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
- Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
- Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
- Preskúmajte poskytnutý 3D model a premyslite si ako daný model implementovať.
- Pri skúmaní ste možno prišli na to, že treba využiť hlavne tieto bloky alebo príkazy (podľa nástroja s ktorým pracujete):
Tinkercad:
BlocksCAD:
OpenSCAD:
- Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho pomocou daných príkazov implementujte.
- Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
- Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.
Testovanie a úpravy
Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:
- zmeny farby
- vyskúšať rôzne rotácie po jednotlivých osiach
- zmeniť základný objekt, ktorý rotujeme
Spätná väzba
Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste k tomu dospeli, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, ak ste takéto hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.
Vzorové riešenie
Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:
Záver
V tejto úlohe sme si zľahka predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci niektoré z bázových konceptov tvorby 3D modelov. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, začínate získavať predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textovým programovaním. Neprestávajte skúmať a buďte hrdí na vlastnú tvorbu.