Transformácie
Transformácie v 3D modelovaní sú kľúčovými operáciami, ktoré umožňujú manipuláciu s objektmi a modelmi v trojrozmernom priestore. Medzi hlavné transformácie patria škálovanie (scale), rotácia (rotate) a posunutie (translate), no stretnúť sa môžeme aj s viacerými inými - to závisí najmä na nástroji, ktorý pužívame.
Škálovanie (Scale): Škálovanie je transformácia, ktorá mení veľkosť objektu v priestore. Objekt môže byť zväčšený alebo zmenšený podľa zvoleného faktora. Táto transformácia sa aplikuje rovnomerne na všetky alebo na jednotlivé rozmery objektu, čo znamená, že sa mení jeho veľkosť vo všetkých alebo jednotlivých smeroch. Škálovanie môže byť vykonané na základe relatívneho faktora alebo konkrétnych rozmerov.
Rotácia (Rotate): Rotácia je transformácia, ktorá otáča objekt okolo určených osí v priestore. Tieto osi môžu byť x, y alebo z, čo určuje rotáciu okolo osi x, osi y alebo osi z. Rotácia môže byť vyjadrená v stupňoch alebo radiánoch a umožňuje vytvárať rôzne zložité tvary a štruktúry.
Posunutie (Translate): Posunutie je transformácia, ktorá presúva objekt z jednej pozície na inú v priestore. Táto transformácia umožňuje umiestňovať objekty na rôzne miesta v 3D scéne bez zmeny ich tvaru alebo veľkosti.
Pri práci s týmito transformáciami v 3D modelovaní je dôležité, aby učiteľ zdôraznil ich účel a použitie pri tvorbe a úprave 3D modelov. Študenti by mali mať možnosť experimentovať s rôznymi typmi transformácií a pochopiť, ako tieto operácie ovplyvňujú vzhľad a štruktúru objektov vo virtuálnom prostredí. Behom výučby by mali mať príležitosť aplikovať tieto transformácie na rôzne projekty a úlohy, aby si lepšie osvojili ich použitie a význam.
Zdroje:
GeeksforGeeks