Zbierka - Rotovaný objekt: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
Značka: vrátené
Riadok 1: Riadok 1:
<div class="worksheet">
<div class="worksheet">
     [[File:Hyperboloid_spinner.png|alt=Rotovaný objekt|top|left|256px]] <h1>Rotovaný objekt</h1>
     [[File:Hyperboloid_spinner.png|alt=Rotovaný objekt|top|left|256px]] <h1>Rotovaný objekt</h1>
     [[File:Hyperboloid_spinner.stl|300x300px|color="black"|zoom=1|norotate=1]]
     [[File:Hyperboloid_spinner.stl|300x300px|color="black"|zoom=0|norotate=1]]
     <div class="section">
     <div class="section">
     <div class="lesson-plan-text">
     <div class="lesson-plan-text">

Verzia z 11:41, 3. máj 2024

Rotovaný objekt

Rotovaný objekt

   https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/images/e/e7/Hyperboloid_spinner.stl
Trvanie:
30 min
Náročnosť:
ľahký
Zručnosti:
transformácie, cykly
Nástroj:
Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD

Pre tvorbu 3D modelov je veľmi dôležité oboznámiť sa s nástrojmi, v ktorých budeme tieto modely vytvárať a so zákaldnými konceptami modelovania, akými môžu byť rotácie, posuny a podobne. Všetky tieto koncepty, ako ovládať dané nástroje a prípadné porovnanie s ostatnými si tu predstavíme.


Zadanie úlohy

V tejto úlohe ide najmä o predstavenie nástrojov a o naučenie práce s nimi, čo za možnosti nám ponúkajú a ako sa dajú využiť na 3D modelovanie. Naučíte sa ako vytvoriť rotovaný objekt na daných osiach pomocou digitálneho dizajnového softvéru Tinkercad, BlocksCAD alebo OpenSCAD. V rámci toho si vytvoríme model, ktorý využíva opakovanie a rotácie pre tvorbu nejakého základného "rotujúceho" 3D objektu. Tento model nám môže poslúžiť na preskúšanie si funkcionalít nami zvoleného nástroja.

Inštrukcie

  1. Otvorte si daný nástroj, ktorý ste si na implementáciu vybrali.
  2. Preštudujte a vyskúšajte si prostredie, s ktorým budete pracovať.
  3. Ak je to potrebné, preštudujte si dokumentáciu či syntax daného nástroja pomocou odkazov v časti "Odkazy a materiály."
  4. Preskúmajte obrázok a premyslite si ako daný model implementovať.
  5. Vaše premyslené riešenie si môžete skúsiť načrtnúť a následne ho implementujte.
  6. Skúšajte rôzne bloky/príkazy/funkcie/zmeny parametrov a aplikujte ich tak aby ste boli spokojní s vlastným modelom.
  7. Pokúste sa daný model implementovať aj v ostatných nástrojoch.

Testovanie a úpravy

Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:

  • zmeny farby
  • vyskúšať rôzne rotácie po jednotlivých osiach
  • zmeniť základný objekt, ktorý rotujeme

Spätná väzba

Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste k tomu dospeli, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie, ak ste takéto hodnotenie získali, okúste sa zapracovať aj také zmeny do modelu.

Odkazy na materiály

V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:

Vzorové riešenie

Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:

Záver

V tejto úlohe sme si zľahka predstavili základné nástroje, vyskúšali si ako sa s nimi pracuje a vytvorili pomocou nich model využívajúci niektoré z bázových konceptov tvorby 3D modelov. Ak ste pokročili rýchlejšie a skúsili ste si implementovať daný model aj v iných nástrojoch, začínate získavať predstavu o rozdieloch medzi rôznymi prostrediami využívajúce blokové programovanie a textovým programovaním. Neprestávajte skúmať a buďte hrdí na vlastnú tvorbu.