Zbierka: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
Riadok 65: | Riadok 65: | ||
|difficulty_class=medium | |difficulty_class=medium | ||
|image_name=Parametric_screw_1 | |image_name=Parametric_screw_1 | ||
|alt=obrázok modelu | |alt=obrázok modelu skrutky | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_%C5%A0r%C3%B3b | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_%C5%A0r%C3%B3b Parametrická skrutka] | ||
|duration=1.5 hod | |duration=1.5 hod | ||
|difficulty=pokročilý | |difficulty=pokročilý |
Verzia z 20:13, 9. máj 2024
Táto zbierka príkladov slúži na úvod do modelovacieho softvéru - Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender a na precvičenie základov parametrického a generatívneho dizajnu v uvedených nástrojoch. Pri programovaní v týchto prostrediach užívatelia získavajú programovacie a modelovacie skúsenosti prechodom od blokového (Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD) k textovému (OpenSCAD, Blender) programovaniu:
- V Tinkercad Codeblocks majú užívatelia jednoduché prostredie založené na blokovom programovaní a postupným skladaním blokov vytvárajú svoje vlastné 3D modely, no nevidia žiaden kód za tým. Tinkercad Codeblocks sprístupňuje renderovanie len málo primitív a nie je v ňom umožnená rekurzia.
- V BlocksCADe je prostredie podobné, no niektoré bloky majú jemne rozdielnú funkcionalitu či poradie vyhodnocovania. Síce sme stále v blokovom programovaní, BlocksCAD umožňuje aj prehľad OpenSCAD kódu, ktorý vytvoril pri skladaní blokov na pozadí. !POZOR! - nie je zaručené, že tento OpenSCAD kód bude fungovať správne. Občas sa stane, že preklad nie je dokonalý a obsahuje syntaktické či logické chyby, preto sa neodporúča naň spoliehať na 100%. BlocksCAD umožňuje vytvárať viac primitív a oproti Tinkercad Codeblocks obsahuje aj rekurziu.
- V OpenSCADe je prostredie využívajúce vlastnú prispôsobenú syntax, v ktorej užívatelia programujú bez blokov, iba textovo, no je zo všetkých predošlých CAD systémov najrýchlejší a umožňuje vytvárať komplexnejšie modely s množstvom primitív.
- V Blenderi máme zas prostredie, ktoré nám pomocou Python API umožňuje pracovať s modelmi v scéne. Blender má obrovskú škálu operácií a dokáže relatívne rýchlo pracovať s väčším množstvom primitív. V skriptoch, ktoré píšeme vieme pomerne priamočiaro implementovať parametrické aj generatívne modelovanie. Máme taktiež k dispozícii importovanie viacerých modelov, takisto exportovanie modelov vo viacerých formátoch.
Všetky modely sú vytvorené čo najpodobnejšie vo viacerých nástrojoch pre predstavu a ľahší prechod medzi blokovým a textovým programovaním. Ku každému modelu je pripravený pracovný hárok, ktorý priblíži postup a koncepty riešiteľom.
Potrebné materiály pre prácu:
- počítač s prístupom na internet
- nástroje na skicovanie a výpočty
- Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender, Python
- návody, videá, atď. a teória
Pracovné hárky:
Táto sekcia obsahuje pracovné hárky pre študentov obsahujúce konkrétne realizované príklady a úlohy s otvoreným koncom. Slúžia na osvojenie konceptov a zručností využívaných pri 3D modelovaní a programovaní všeobecne a v konečnom dôsledku aj pri parametrickom a generatívnom 3D modelovaní. V hárkoch nájdeme obrázky modelov, inštrukcie pre prácu, materiály alebo aj vzorové riešenia.