Inštrukcie - Rekurzívne guličky: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Parametrické a Generatívne 3D modelovanie
(Vytvorená stránka „Stručné definície a linky ku konceptom obsahujúce teóriu nájdete na odkaze [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória].<br> Odkaz na stiahnutie všeobecného hodnotiaceho hárku, ktorý môžete využiť na ohodnotenie študentov: hodnotiaci hárok<br> <h3>'''Odkaz na hárok'''</h3> {{ Odkaz_harok |difficulty_class=medium |image_name=Recursive_cubes |alt=obrázok modelu rekurzívnych koci…“)
 
Bez shrnutí editace
 
Riadok 6: Riadok 6:
Odkaz_harok
Odkaz_harok
|difficulty_class=medium
|difficulty_class=medium
|image_name=Recursive_cubes
|image_name=Recursive_sphere
|alt=obrázok modelu rekurzívnych kociek
|alt=obrázok modelu rekurzívnych guličiek
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Rekurz%C3%ADvne_kocky Rekurzívne kocky]
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Rekurz%C3%ADvne_guli%C4%8Dky Rekurzívne guličky]
|duration=1 hod
|duration=1 hod
|difficulty=pokročilý
|difficulty=pokročilý
Riadok 16: Riadok 16:


<h3>'''Ciele'''</h3>
<h3>'''Ciele'''</h3>
*Predstaviť si tvorbu komplexných modelov pomocou rekurzie.
*Precvičiť si viac rekurziu.
*Vysvetliť si ako rekurzia funguje.
*Zopakovať si všetky naučené transformácie, cykly, CSG operácie.
*Zaviesť dôraz na mechanizmus zastavenia rekurzie.
*Naučiť sa používať viac podmienok v rekurzii.


<h3>'''Metodika'''</h3>
<h3>'''Metodika'''</h3>
'''Zapojenie (Engage):'''<br>
'''Zapojenie (Engage):'''<br>
Hodinu začnite rozpravou o rekurzií - o tom ako je to funkcia, ktorá volá samá seba stále dokola až kým nenarazí na nejakú podmienku, po ktorej sa už nezavolá. Povedzte ako sa s ňou riešia sieťové problémy, ako napríklad, návrh prepojenia internetovej siete pmocou káblov, hľadanie najkratšej cesty medzi bodmi a podobne.
Pripomeňte študentom rekurziu, prípade ju vysvetlite odznova - o tom ako funcia volá samú seba a je potrebné ju zastaviť. Predstavte ukážkový model a motivujte študentov k práci.  
<br><br>'''Skúmanie (Explore):'''<br>
<br><br>'''Skúmanie (Explore):'''<br>
Dajte študentom do pozornosti 3D model kochovej kocky z minulého cvičenia a povedzte im , že sa dá spraviť aj rekurzívne bez zbytočne zanorených cyklov. Povedte, že podobnú kocku budeme vytvárať na tomto cvičení. Povedzte študentom nech si prezrú model a skúmajú opakujúce sa prvky.
Navrhnite študentom nech preskúmajú model a pokúsia sa nájsť nejaké pravidlá, ktoré ho popisujú. Nech sa pokúsia takýto model vytvoriť, môžu najskôr pomocou cyklov, no neskôr pomocou rekurzie.
<br><br>'''Vysvetlenie (Explain):'''<br>
<br><br>'''Vysvetlenie (Explain):'''<br>
Nechajte študentov nech diskutujú o rekurzii, nech pužijú materiály, ktoré ju vysvetlujú, prípadne na ne poukážte. Dajte do pozornosti potrebu zastavenia rekurzie.
Nechajte študentov nech diskutujú o rekurzii, o pravidlách a podmienkach, ktoré je treba v prípade tejto rekurzie využiť. Nave%Dte ich nech použijú materiály, ktoré ju vysvetlujú, prípadne na ne poukážte. Dajte opäť do pozornosti potrebu zastavenia rekurzie pomocou nejakej podmienky. Upozornite a parameter $fn v súvislosti s rýchlosťou výpočtu.
<br><br>'''Rozšírenie (Elaborate):'''<br>
<br><br>'''Rozšírenie (Elaborate):'''<br>
Ak si študenti dokázali vytvoriť vlastný model, skúmajte či to docielili rekurziou, ak nie, tak ich naveďte. Ak áno, tak môžete navrhnúť aby implementovali aj pridávanie ďalšách kociek aj inými smermi než implementované vo vzorovom riešení.
Ak si študenti dokázali vytvoriť vlastný model, skúmajte či to docielili rekurziou, ak nie, tak ich naveďte. Ďalej zhodnoťte či podmienky správne použité a navrhnite im implementáciu viacerých podmienok. Vo vzorovom riešení je len 6 kombinácií smerov, navrhnite im implementovať ďalšie, prípadne použitie iných objektov než guličiek. Navrhnite študentom úpravy parametra $fn aby sa ich model vykresľoval rýchlejšie.
<br><br>'''Hodnotenie (Evaluate):'''<br>
<br><br>'''Hodnotenie (Evaluate):'''<br>
Zhodnoďte ako študenti pracovali a ako pochopili koncepty rekurzie, či sa im darilo zastavovať rekurziu. Spomeňte ako takto rekurziu vieme využívať na už spomínané fraktály a pomerne jednoducho ich vytvárať aj v pdobe 3D modelov. Motivujte ich, že aj takáto úloha j ev zbierke obsiahnutá.
Zhodnoďte ako študenti pracovali a ako pochopili koncepty rekurzie, či sa im darilo zastavovať rekurziu a optimalizovať model ak aby sa renderoval relatívne rýchlo.
<br><br>
<br><br>
Zhrňte dôležité informácie a zručnosti, ktoré študenti nadobudli počas hodiny:
Zhrňte dôležité informácie a zručnosti, ktoré študenti nadobudli počas hodiny:
*Použitie rekurzie.
*Použitie rekurzie.
*Informácie o potrebe zastavenia rekurzie.
*Informácie o potrebe zastavenia rekurzie.
*Použitie parametra $fn a pochopenie ako ovplyvňuje rýchlosť renderovania.

Aktuálna revízia z 05:18, 9. máj 2024

Stručné definície a linky ku konceptom obsahujúce teóriu nájdete na odkaze Teória.
Odkaz na stiahnutie všeobecného hodnotiaceho hárku, ktorý môžete využiť na ohodnotenie študentov: hodnotiaci hárok

Odkaz na hárok

obrázok modelu rekurzívnych guličiek
Trvanie:
1 hod
Náročnosť:
pokročilý
Zručnosti:
transformácie, CSG operácie, podmienky, rekurzia
Nástroje:
BlocksCAD alebo OpenSCAD

Ciele

  • Precvičiť si viac rekurziu.
  • Zopakovať si všetky naučené transformácie, cykly, CSG operácie.
  • Naučiť sa používať viac podmienok v rekurzii.

Metodika

Zapojenie (Engage):
Pripomeňte študentom rekurziu, prípade ju vysvetlite odznova - o tom ako funcia volá samú seba a je potrebné ju zastaviť. Predstavte ukážkový model a motivujte študentov k práci.

Skúmanie (Explore):
Navrhnite študentom nech preskúmajú model a pokúsia sa nájsť nejaké pravidlá, ktoré ho popisujú. Nech sa pokúsia takýto model vytvoriť, môžu najskôr pomocou cyklov, no neskôr pomocou rekurzie.

Vysvetlenie (Explain):
Nechajte študentov nech diskutujú o rekurzii, o pravidlách a podmienkach, ktoré je treba v prípade tejto rekurzie využiť. Nave%Dte ich nech použijú materiály, ktoré ju vysvetlujú, prípadne na ne poukážte. Dajte opäť do pozornosti potrebu zastavenia rekurzie pomocou nejakej podmienky. Upozornite a parameter $fn v súvislosti s rýchlosťou výpočtu.

Rozšírenie (Elaborate):
Ak si študenti dokázali vytvoriť vlastný model, skúmajte či to docielili rekurziou, ak nie, tak ich naveďte. Ďalej zhodnoťte či sú podmienky správne použité a navrhnite im implementáciu viacerých podmienok. Vo vzorovom riešení je len 6 kombinácií smerov, navrhnite im implementovať ďalšie, prípadne použitie iných objektov než guličiek. Navrhnite študentom úpravy parametra $fn aby sa ich model vykresľoval rýchlejšie.

Hodnotenie (Evaluate):
Zhodnoďte ako študenti pracovali a ako pochopili koncepty rekurzie, či sa im darilo zastavovať rekurziu a optimalizovať model ak aby sa renderoval relatívne rýchlo.

Zhrňte dôležité informácie a zručnosti, ktoré študenti nadobudli počas hodiny:

  • Použitie rekurzie.
  • Informácie o potrebe zastavenia rekurzie.
  • Použitie parametra $fn a pochopenie ako ovplyvňuje rýchlosť renderovania.