Zbierka: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(130 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
Táto zbierka príkladov slúži | Táto zbierka príkladov slúži na úvod do modelovacieho softvéru - Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender a na precvičenie základov parametrického a generatívneho dizajnu v uvedených nástrojoch. Pri programovaní v týchto prostrediach užívatelia získavajú programovacie a modelovacie skúsenosti prechodom od blokového (Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD) k textovému (OpenSCAD, Blender) programovaniu:<br> | ||
* V | * V Tinkercad Codeblocks majú užívatelia jednoduché prostredie založené na blokovom programovaní a postupným skladaním blokov vytvárajú svoje vlastné 3D modely, no nevidia žiaden kód za tým. Tinkercad Codeblocks sprístupňuje renderovanie len málo primitív a nie je v ňom umožnená rekurzia. | ||
* V BlocksCADe je prostredie podobné, no niektoré bloky majú jemne rozdielnú funkcionalitu či poradie vyhodnocovania. Síce sme stále v blokovom programovaní, BlocksCAD umožňuje aj prehľad OpenSCAD kódu, ktorý vytvoril pri skladaní blokov na pozadí. <span style="color:red">!POZOR!</span> - nie je zaručené, že tento OpenSCAD kód bude fungovať správne. Občas sa stane, že preklad nie je dokonalý a obsahuje syntaktické či logické chyby, preto sa neodporúča naň spoliehať na 100%. BlocksCAD umožňuje vytvárať viac primitív a oproti | * V BlocksCADe je prostredie podobné, no niektoré bloky majú jemne rozdielnú funkcionalitu či poradie vyhodnocovania. Síce sme stále v blokovom programovaní, BlocksCAD umožňuje aj prehľad OpenSCAD kódu, ktorý vytvoril pri skladaní blokov na pozadí. <span style="color:red">!POZOR!</span> - nie je zaručené, že tento OpenSCAD kód bude fungovať správne. Občas sa stane, že preklad nie je dokonalý a obsahuje syntaktické či logické chyby, preto sa neodporúča naň spoliehať na 100%. BlocksCAD umožňuje vytvárať viac primitív a oproti Tinkercad Codeblocks obsahuje aj rekurziu. | ||
* V OpenSCADe je prostredie využívajúce vlastnú prispôsobenú syntax, v ktorej užívatelia programujú bez blokov, iba textovo, no je zo všetkých | * V OpenSCADe je prostredie využívajúce vlastnú prispôsobenú syntax, v ktorej užívatelia programujú bez blokov, iba textovo, no je zo všetkých predošlých CAD systémov najrýchlejší a umožňuje vytvárať komplexnejšie modely s množstvom primitív. | ||
* V Blenderi máme zas prostredie, ktoré nám pomocou Python API umožňuje pracovať s modelmi v scéne. Blender má obrovskú škálu operácií a dokáže relatívne rýchlo pracovať s väčším množstvom primitív. V skriptoch, ktoré píšeme vieme pomerne priamočiaro implementovať parametrické aj generatívne modelovanie. Máme taktiež k dispozícii importovanie viacerých modelov, takisto exportovanie modelov vo viacerých formátoch. | |||
Všetky modely sú vytvorené čo najpodobnejšie vo viacerých nástrojoch pre predstavu a ľahší prechod medzi blokovým a textovým programovaním. Ku každému modelu je pripravený pracovný hárok, ktorý priblíži postup a koncepty riešiteľom. | |||
<br> | <br> | ||
<h2>'''Potrebné materiály pre prácu:'''</h2> | |||
*počítač s prístupom na internet | |||
<h2>''' | *nástroje na skicovanie a výpočty | ||
*[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad Codeblocks], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD], [https://openscad.org/ OpenSCAD], [https://www.blender.org/ Blender], [https://www.python.org/ Python] | |||
*[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Odkazy_a_n%C3%A1vody návody, videá, atď.] a [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria teória] | |||
*[https:// | |||
*[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/ | |||
<h3>Ťažké</h3> | <h2>'''Pracovné hárky:'''</h2> | ||
<p>Táto sekcia obsahuje pracovné hárky pre študentov obsahujúce konkrétne realizované príklady a úlohy s otvoreným koncom. Slúžia na osvojenie konceptov a zručností využívaných pri 3D modelovaní a programovaní všeobecne a v konečnom dôsledku aj pri parametrickom a generatívnom 3D modelovaní. V hárkoch nájdeme obrázky modelov, inštrukcie pre prácu, materiály alebo aj vzorové riešenia.</p> | |||
<h3>'''Ľahké úlohy:'''</h3> | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=easy | |||
|image_name=Hyperboloid_spinner | |||
|alt=obrázok modelu rotovaného objektu | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Rotovan%C3%BD_objekt Rotovaný objekt] | |||
|duration=30 min | |||
|difficulty=ľahký | |||
|skills=transformácie, cykly | |||
|software=[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad Codeblocks], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=easy | |||
|image_name=Mandala OpenSCAD | |||
|alt=obrázok modelu mandaly | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Mandala Mandala] | |||
|duration=45 min | |||
|difficulty=ľahký | |||
|skills=transformácie, cykly | |||
|software=[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad Codeblocks], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=easy | |||
|image_name=Twisted_stairs | |||
|alt=obrázok modelu točených schodov | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_To%C4%8Den%C3%A9_schody Točené schody] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=ľahký | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=easy | |||
|image_name=Twist_cylinder | |||
|alt=obrázok modelu rotovaného valca z polygónov | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Valec_z_polyg%C3%B3nov Valec z plygónov] | |||
|duration=1 hod | |||
|difficulty=ľahký | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, funkcie | |||
|software=[https://www.tinkercad.com/codeblocks Tinkercad Codeblocks], [https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
<h3>'''Pokročilé úlohy:'''</h3> | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=Parametric_screw_1 | |||
|alt=obrázok modelu skrutky | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Skrutka Parametrická skrutka] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, funkcie | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=Koch_cube | |||
|alt=obrázok modelu kochovej kocky | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Kochova_kocka Kochova kocka iteratívne] | |||
|duration=1 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie | |||
|software=[https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=Recursive_cubes | |||
|alt=obrázok modelu rekurzívnych kociek | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Rekurz%C3%ADvne_kocky Rekurzívne kocky] | |||
|duration=1 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, CSG operácie, podmienky, rekurzia | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=Recursive_sphere | |||
|alt=obrázok modelu rekurzívnych guličiek | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Rekurz%C3%ADvne_guli%C4%8Dky Rekurzívne guličky] | |||
|duration=1 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, CSG operácie, podmienky, rekurzia | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=L-system_tree | |||
|alt=obrázok modelu l-systému | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_L-syst%C3%A9m L-systém] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, podmienky, funkcie, rekurzia | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=Blender_object_generator | |||
|alt=obrázok generovania modelov v Blenderi | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Generovanie_objektov_-_Blender Generovanie objektov] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | |||
|software=[https://www.blender.org/ Blender] a [https://www.python.org/ Python] | |||
}} | |||
<h3>'''Ťažké úlohy:'''</h3> | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=hard | |||
|image_name=Voronoi_object_1 | |||
|alt=obrázok voronoiovej gule v OpenSCADe | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_OpenSCAD Voronoiove objekty - OpenSCAD] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=ťažký | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, podmienky, funkcie | |||
|software=[https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=hard | |||
|image_name=Voronoi_object_0 | |||
|alt=obrázok voronoiovej gule v Blenderi | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_Blender Voronoiove objekty - Blender] | |||
|duration=2 hod | |||
|difficulty=ťažký | |||
|skills=cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | |||
|software=[https://www.blender.org/ Blender] a [https://www.python.org/ Python] | |||
}} | |||
<h3>'''Bonus: viacúčelová optimalizácia 3D modelov:'''</h3> | |||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=bonus | |||
|image_name=MOEA_4 | |||
|alt=obrázok s ukážkou optimalizácie | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Viac%C3%BA%C4%8Delov%C3%A1_optimaliz%C3%A1cia_3D_modelov Viacúčelová optimalizácia 3D modelov] | |||
|duration=∞ | |||
|difficulty=ťažký | |||
|skills=cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy a platypus | |||
|software=[https://www.blender.org/ Blender] a [https://www.python.org/ Python] | |||
}} |
Aktuálna revízia z 13:24, 10. máj 2024
Táto zbierka príkladov slúži na úvod do modelovacieho softvéru - Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender a na precvičenie základov parametrického a generatívneho dizajnu v uvedených nástrojoch. Pri programovaní v týchto prostrediach užívatelia získavajú programovacie a modelovacie skúsenosti prechodom od blokového (Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD) k textovému (OpenSCAD, Blender) programovaniu:
- V Tinkercad Codeblocks majú užívatelia jednoduché prostredie založené na blokovom programovaní a postupným skladaním blokov vytvárajú svoje vlastné 3D modely, no nevidia žiaden kód za tým. Tinkercad Codeblocks sprístupňuje renderovanie len málo primitív a nie je v ňom umožnená rekurzia.
- V BlocksCADe je prostredie podobné, no niektoré bloky majú jemne rozdielnú funkcionalitu či poradie vyhodnocovania. Síce sme stále v blokovom programovaní, BlocksCAD umožňuje aj prehľad OpenSCAD kódu, ktorý vytvoril pri skladaní blokov na pozadí. !POZOR! - nie je zaručené, že tento OpenSCAD kód bude fungovať správne. Občas sa stane, že preklad nie je dokonalý a obsahuje syntaktické či logické chyby, preto sa neodporúča naň spoliehať na 100%. BlocksCAD umožňuje vytvárať viac primitív a oproti Tinkercad Codeblocks obsahuje aj rekurziu.
- V OpenSCADe je prostredie využívajúce vlastnú prispôsobenú syntax, v ktorej užívatelia programujú bez blokov, iba textovo, no je zo všetkých predošlých CAD systémov najrýchlejší a umožňuje vytvárať komplexnejšie modely s množstvom primitív.
- V Blenderi máme zas prostredie, ktoré nám pomocou Python API umožňuje pracovať s modelmi v scéne. Blender má obrovskú škálu operácií a dokáže relatívne rýchlo pracovať s väčším množstvom primitív. V skriptoch, ktoré píšeme vieme pomerne priamočiaro implementovať parametrické aj generatívne modelovanie. Máme taktiež k dispozícii importovanie viacerých modelov, takisto exportovanie modelov vo viacerých formátoch.
Všetky modely sú vytvorené čo najpodobnejšie vo viacerých nástrojoch pre predstavu a ľahší prechod medzi blokovým a textovým programovaním. Ku každému modelu je pripravený pracovný hárok, ktorý priblíži postup a koncepty riešiteľom.
Potrebné materiály pre prácu:
- počítač s prístupom na internet
- nástroje na skicovanie a výpočty
- Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender, Python
- návody, videá, atď. a teória
Pracovné hárky:
Táto sekcia obsahuje pracovné hárky pre študentov obsahujúce konkrétne realizované príklady a úlohy s otvoreným koncom. Slúžia na osvojenie konceptov a zručností využívaných pri 3D modelovaní a programovaní všeobecne a v konečnom dôsledku aj pri parametrickom a generatívnom 3D modelovaní. V hárkoch nájdeme obrázky modelov, inštrukcie pre prácu, materiály alebo aj vzorové riešenia.