Zbierka: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(5 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 33: | Riadok 33: | ||
|alt=obrázok modelu mandaly | |alt=obrázok modelu mandaly | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Mandala Mandala] | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Mandala Mandala] | ||
|duration= | |duration=45 min | ||
|difficulty=ľahký | |difficulty=ľahký | ||
|skills=transformácie, cykly | |skills=transformácie, cykly | ||
Riadok 44: | Riadok 44: | ||
|alt=obrázok modelu točených schodov | |alt=obrázok modelu točených schodov | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_To%C4%8Den%C3%A9_schody Točené schody] | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_To%C4%8Den%C3%A9_schody Točené schody] | ||
|duration=1 hod | |duration=1.5 hod | ||
|difficulty=ľahký | |difficulty=ľahký | ||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie | |skills=transformácie, cykly, CSG operácie | ||
Riadok 65: | Riadok 65: | ||
|difficulty_class=medium | |difficulty_class=medium | ||
|image_name=Parametric_screw_1 | |image_name=Parametric_screw_1 | ||
|alt=obrázok modelu | |alt=obrázok modelu skrutky | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_- | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Skrutka Parametrická skrutka] | ||
|duration=1.5 hod | |duration=1.5 hod | ||
|difficulty=pokročilý | |difficulty=pokročilý | ||
Riadok 122: | Riadok 122: | ||
|alt=obrázok generovania modelov v Blenderi | |alt=obrázok generovania modelov v Blenderi | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Generovanie_objektov_-_Blender Generovanie objektov] | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Generovanie_objektov_-_Blender Generovanie objektov] | ||
|duration=1 hod | |duration=1.5 hod | ||
|difficulty=pokročilý | |difficulty=pokročilý | ||
|skills=transformácie, cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | |skills=transformácie, cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | ||
Riadok 134: | Riadok 134: | ||
|alt=obrázok voronoiovej gule v OpenSCADe | |alt=obrázok voronoiovej gule v OpenSCADe | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_OpenSCAD Voronoiove objekty - OpenSCAD] | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_OpenSCAD Voronoiove objekty - OpenSCAD] | ||
|duration=1 hod | |duration=1.5 hod | ||
|difficulty=ťažký | |difficulty=ťažký | ||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, podmienky, funkcie | |skills=transformácie, cykly, CSG operácie, podmienky, funkcie | ||
Riadok 145: | Riadok 145: | ||
|alt=obrázok voronoiovej gule v Blenderi | |alt=obrázok voronoiovej gule v Blenderi | ||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_Blender Voronoiove objekty - Blender] | |link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_Voronoiove_objekty_-_Blender Voronoiove objekty - Blender] | ||
|duration= | |duration=2 hod | ||
|difficulty=ťažký | |difficulty=ťažký | ||
|skills=cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | |skills=cykly, podmienky, funkcie, práca s bpy | ||
|software=[https://www.blender.org/ Blender] a [https://www.python.org/ Python] | |software=[https://www.blender.org/ Blender] a [https://www.python.org/ Python] | ||
}} | }} | ||
<h3>''' | <h3>'''Bonus: viacúčelová optimalizácia 3D modelov:'''</h3> | ||
{{ | {{ | ||
Odkaz_harok | Odkaz_harok | ||
|difficulty_class= | |difficulty_class=bonus | ||
|image_name=MOEA_4 | |image_name=MOEA_4 | ||
|alt=obrázok s ukážkou optimalizácie | |alt=obrázok s ukážkou optimalizácie |
Aktuálna revízia z 13:24, 10. máj 2024
Táto zbierka príkladov slúži na úvod do modelovacieho softvéru - Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender a na precvičenie základov parametrického a generatívneho dizajnu v uvedených nástrojoch. Pri programovaní v týchto prostrediach užívatelia získavajú programovacie a modelovacie skúsenosti prechodom od blokového (Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD) k textovému (OpenSCAD, Blender) programovaniu:
- V Tinkercad Codeblocks majú užívatelia jednoduché prostredie založené na blokovom programovaní a postupným skladaním blokov vytvárajú svoje vlastné 3D modely, no nevidia žiaden kód za tým. Tinkercad Codeblocks sprístupňuje renderovanie len málo primitív a nie je v ňom umožnená rekurzia.
- V BlocksCADe je prostredie podobné, no niektoré bloky majú jemne rozdielnú funkcionalitu či poradie vyhodnocovania. Síce sme stále v blokovom programovaní, BlocksCAD umožňuje aj prehľad OpenSCAD kódu, ktorý vytvoril pri skladaní blokov na pozadí. !POZOR! - nie je zaručené, že tento OpenSCAD kód bude fungovať správne. Občas sa stane, že preklad nie je dokonalý a obsahuje syntaktické či logické chyby, preto sa neodporúča naň spoliehať na 100%. BlocksCAD umožňuje vytvárať viac primitív a oproti Tinkercad Codeblocks obsahuje aj rekurziu.
- V OpenSCADe je prostredie využívajúce vlastnú prispôsobenú syntax, v ktorej užívatelia programujú bez blokov, iba textovo, no je zo všetkých predošlých CAD systémov najrýchlejší a umožňuje vytvárať komplexnejšie modely s množstvom primitív.
- V Blenderi máme zas prostredie, ktoré nám pomocou Python API umožňuje pracovať s modelmi v scéne. Blender má obrovskú škálu operácií a dokáže relatívne rýchlo pracovať s väčším množstvom primitív. V skriptoch, ktoré píšeme vieme pomerne priamočiaro implementovať parametrické aj generatívne modelovanie. Máme taktiež k dispozícii importovanie viacerých modelov, takisto exportovanie modelov vo viacerých formátoch.
Všetky modely sú vytvorené čo najpodobnejšie vo viacerých nástrojoch pre predstavu a ľahší prechod medzi blokovým a textovým programovaním. Ku každému modelu je pripravený pracovný hárok, ktorý priblíži postup a koncepty riešiteľom.
Potrebné materiály pre prácu:
- počítač s prístupom na internet
- nástroje na skicovanie a výpočty
- Tinkercad Codeblocks, BlocksCAD, OpenSCAD, Blender, Python
- návody, videá, atď. a teória
Pracovné hárky:
Táto sekcia obsahuje pracovné hárky pre študentov obsahujúce konkrétne realizované príklady a úlohy s otvoreným koncom. Slúžia na osvojenie konceptov a zručností využívaných pri 3D modelovaní a programovaní všeobecne a v konečnom dôsledku aj pri parametrickom a generatívnom 3D modelovaní. V hárkoch nájdeme obrázky modelov, inštrukcie pre prácu, materiály alebo aj vzorové riešenia.