Zbierka - Kochova kocka: Rozdiel medzi revíziami
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
V tejto aktivite sa naučíte ako fungujú cykly, pomocou ktorých si vytvoríte kocku podobajúcu sa Kochovým fraktálom a ilustrujeme koľko cyklov je priveľa cyklov. | V tejto aktivite sa naučíte ako fungujú cykly, pomocou ktorých si vytvoríte kocku podobajúcu sa Kochovým fraktálom a ilustrujeme koľko cyklov je priveľa cyklov. | ||
Riadok 34: | Riadok 34: | ||
<h2>'''Vysvetlenie:'''</h2> | <h2>'''Vysvetlenie:'''</h2> | ||
Pri tomto modeli sme si ilustrovali ako funguje zanáranie cyklov a aké je dôležité optimalizovať svoj kód. | Pri tomto modeli sme si ilustrovali ako funguje zanáranie cyklov a aké je dôležité optimalizovať svoj kód. | ||
<div class="worksheet"> | |||
[[File:Koch_cube.png|alt=Kochova kocka|top|left|256px]] <h1>Kochova kocka iteratívne</h1> | |||
<div class="section"> | |||
<div class="lesson-plan-text"> | |||
<div><div>Trvanie:</div><span>1 hod</span></div> | |||
<div><div>Náročnosť:</div><span>ľahký</span></div> | |||
<div><div>Zručnosti:</div><span>transformácie, cykly, množinové operácie</span></div> | |||
<div><div>Nástroj:</div><span>[https://openscad.org/ OpenSCAD]</span></div> | |||
</div> | |||
<p>Pri tvorbe 3D modelov často potrebujeme dbať na optimálnu implementáciu. Ak máme náročných operácií veľa a navyše ak ich kombinujeme, naše riešenie nebude dostatočne odladené a bude príliš náročné na výpočet. Je možné, že nám "spadne" program, alebo sa bude objekt modelovať veľmi dlho.</p> | |||
</div> | |||
<br clear=all> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Zadanie úlohy</h3> | |||
<p> | |||
V tejto aktivite si ukážeme ako vyzerá taký fraktál a ako sa dá iteratívne zapísať pomocou cyklov. Vytvoreným modelom si predvedieme ako rapídne rastie zložitosť programov pri zanáraní cyklov a prečo je v tomto prípade lepšie použiť rekurzívny prístup, ktorý si precvičíme v nasledovných príkladoch. | |||
</p> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Inštrukcie</h3> | |||
<ol> | |||
<li>Otvorte si nástroj OpenSCAD</li> | |||
<li>Všetky koncepty, ktoré k zostrojeniu takéhoto modelu potrebujete už poznáte z predošlých úloh.</li> | |||
<li>Dobre si pozrite obrázok, alebo sa inšpirujte vyhľadaním obrázkov "koch cube" a uvažujte aké princípy sa pri modelovaní takéhoto objektu využili.</li> | |||
<li>Objekt začnite implementovať pridaním samostatnej kocky a postupujte princípmi, ktoré ste si zvolili - ak ste si dobre všimli, základným modelom je hlavná kocka, z ktorej sa robí rozdiel menších kociek, dobrým spôsobom pri implementácii je teda použitie množinovej operácie rozdielu.</li> | |||
<li>Ak ste dokázali impementovať samotnú kocku, z ktorej ste vyrezali menšie kocky, tak sa pokúste implementovať pomocou ďalšieho cyklu podobné vyerzanie.</li> | |||
<li>Motivujte sa vzorovým riešením a všimnite si použitie parametrov. Tieto parametre skúste upraviť aby ste pochopili ich význam.</li> | |||
<li>Všímajte si, že pri každom zanorenom cykle trvá dlhšie renderovanie daného objektu.</li> | |||
</ol> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Testovanie a úpravy</h3> | |||
<p>Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:</p> | |||
<ul> | |||
<li>vyskúšať implementovať iné prepočítavanie parametrov a sledovať ako sa aplikovaním parametrického dizajnu mení celý model</li> | |||
<li>vyskúšajte namiesto kociek pracovať s inými základnými modelmi</li> | |||
<li>vyskúšajte implementovať viac cyklov a pozorovať ako rapídne sa renderovanie modelu spomaľuje</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Spätná väzba</h3> | |||
<p> | |||
Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste ho implementovali, spomeňte pozorované zmeny rýchlostí, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie. | |||
</p> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Odkazy na materiály</h3> | |||
<p>V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:</p> | |||
<ul> | |||
<li>[https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual OpenSCAD manuál] - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Vzorové riešenie</h3> | |||
<p>Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:</p> | |||
<ul> | |||
<li>[https://github.com/Achinys-out/ParametricAndGenerativeDesign/blob/main/OpenSCAD/koch_cube.scad OpenSCAD]</li> | |||
</ul> | |||
</div> | |||
<div class="section"> | |||
<h3>Záver</h3> | |||
<p> | |||
Týmto modelom sme ilustrovali potrebu optimalizácie vašej implementácie a taktiež sme si vizualizovali jeden zo základných fraktálov, tzn. "Kochovu kocku" pri čim vidíme opakovanie určitých či podobných operácií dokola. Fraktály sú geometrické objekty budované pomocou rekurzie. Často sa s nimi stretávame v prírode a vieme ich zapísať pomocou matematických vzorcov, no sú náročné pri 3D modelovaní. V tomto prípade sme model implementovali iteratívne, ďalej si ukážeme ako funguje rekurzia. | |||
</p> | |||
</div> | |||
</div> |
Verzia z 21:17, 25. apríl 2024
V tejto aktivite sa naučíte ako fungujú cykly, pomocou ktorých si vytvoríte kocku podobajúcu sa Kochovým fraktálom a ilustrujeme koľko cyklov je priveľa cyklov.
Potrebné materiály:
- počítač
- softvér OpenSCAD
- učebné materiály (návody, videá, atď.)
Inštrukcie:
Skúmanie:
Pred začatím tvorby 3D modelu objektu pripomínajúceho Kochov fraktál preskúmame, čo je fraktál a aké sú jeho charakteristiky. Tiež sa zameriame na pochopenie toho, ako sa vytvára Kochov fraktál pomocou zanorených cyklov.
Brainstorming:
Spoločne premýšľame o spôsoboch, ako vyrezávať menšie kocky z pôvodnej kocky tak, aby výsledok pripomínal Kochov fraktál. Diskutujeme o tom, ako dosiahnuť symetriu a detaily, ktoré definujú fraktál.
Návrh:
Navrhujeme algoritmus, ako pomocou zanorených cyklov (alebo rekurzie) vytvoriť objekt pripomínajúci Kochov fraktál. Plánujeme detaily, ako budeme postupne vyrezávať kocky a aké parametre budeme potrebovať na začatie.
Doladenie:
Testujeme algoritmus s rôznymi parametrami a úrovňami zanorenia. Snažíme sa optimalizovať algoritmus tak, aby sme dosiahli požadovaný vzhľad Kochovho fraktálu a zároveň minimalizovali zložitosť procesu.
Zdieľanie:
Zdieľame náš postup a algoritmus s ostatnými študentmi a diskutujeme o ich skúsenostiach a úspechoch pri tvorbe Kochovej kocky. Spoločne hľadáme riešenia problémov a vylepšení.
Prezentovanie:
Prezentujeme hotový 3D model objektu pripomínajúceho Kochov fraktál vytvorený pomocou zanorených cyklov. Vysvetľujeme náš algoritmus a jeho fungovanie prostredníctvom prezentácie alebo demonštrácie. Poskytneme priestor na otázky a diskusiu.
Zdroje modelov:
Vysvetlenie:
Pri tomto modeli sme si ilustrovali ako funguje zanáranie cyklov a aké je dôležité optimalizovať svoj kód.
Kochova kocka iteratívne
Pri tvorbe 3D modelov často potrebujeme dbať na optimálnu implementáciu. Ak máme náročných operácií veľa a navyše ak ich kombinujeme, naše riešenie nebude dostatočne odladené a bude príliš náročné na výpočet. Je možné, že nám "spadne" program, alebo sa bude objekt modelovať veľmi dlho.
Zadanie úlohy
V tejto aktivite si ukážeme ako vyzerá taký fraktál a ako sa dá iteratívne zapísať pomocou cyklov. Vytvoreným modelom si predvedieme ako rapídne rastie zložitosť programov pri zanáraní cyklov a prečo je v tomto prípade lepšie použiť rekurzívny prístup, ktorý si precvičíme v nasledovných príkladoch.
Inštrukcie
- Otvorte si nástroj OpenSCAD
- Všetky koncepty, ktoré k zostrojeniu takéhoto modelu potrebujete už poznáte z predošlých úloh.
- Dobre si pozrite obrázok, alebo sa inšpirujte vyhľadaním obrázkov "koch cube" a uvažujte aké princípy sa pri modelovaní takéhoto objektu využili.
- Objekt začnite implementovať pridaním samostatnej kocky a postupujte princípmi, ktoré ste si zvolili - ak ste si dobre všimli, základným modelom je hlavná kocka, z ktorej sa robí rozdiel menších kociek, dobrým spôsobom pri implementácii je teda použitie množinovej operácie rozdielu.
- Ak ste dokázali impementovať samotnú kocku, z ktorej ste vyrezali menšie kocky, tak sa pokúste implementovať pomocou ďalšieho cyklu podobné vyerzanie.
- Motivujte sa vzorovým riešením a všimnite si použitie parametrov. Tieto parametre skúste upraviť aby ste pochopili ich význam.
- Všímajte si, že pri každom zanorenom cykle trvá dlhšie renderovanie daného objektu.
Testovanie a úpravy
Prezrite a skontrolujte si objekt a odpovedzte si na to či daný 3D model zodpovedá zadaniu a či ste s ním spokojní. Ak chcete skúsiť model upraviť, navrhujeme:
- vyskúšať implementovať iné prepočítavanie parametrov a sledovať ako sa aplikovaním parametrického dizajnu mení celý model
- vyskúšajte namiesto kociek pracovať s inými základnými modelmi
- vyskúšajte implementovať viac cyklov a pozorovať ako rapídne sa renderovanie modelu spomaľuje
Spätná väzba
Ak ste spokojní so svojím výsledným modelom, prezentujte ho ostatným, zhodnoťte koncepty, ktoré ste použili a ako ste ho implementovali, spomeňte pozorované zmeny rýchlostí, buďte otvorení k hodnoteniam od ostatných a k prípadným návrhom na zlepšenie.
Odkazy na materiály
V tejto sekcii nájdete odkazy na materiály, ktoré vám môžu pomôcť pri riešení daných problémov a naučia vás ako používať požívané nástroje:
- OpenSCAD manuál - miesto kde nájdete všetky potrebné informácie k OpenSCADu vrátane všetkých príkazov, dokumentácie či syntaxe
Vzorové riešenie
Ak budete potrebovať motiváciu alebo si skontrolovať váš výsledný model, v nasledujúcich odkazoch nájdete implementáciu daného modelu v nástrojoch, ktoré ste na implementáciu mohli použiť:
Záver
Týmto modelom sme ilustrovali potrebu optimalizácie vašej implementácie a taktiež sme si vizualizovali jeden zo základných fraktálov, tzn. "Kochovu kocku" pri čim vidíme opakovanie určitých či podobných operácií dokola. Fraktály sú geometrické objekty budované pomocou rekurzie. Často sa s nimi stretávame v prírode a vieme ich zapísať pomocou matematických vzorcov, no sú náročné pri 3D modelovaní. V tomto prípade sme model implementovali iteratívne, ďalej si ukážeme ako funguje rekurzia.