Inštrukcie - L-systém: Rozdiel medzi revíziami
(Vytvorená stránka „Stručné definície a linky ku konceptom nájdete na odkaze [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/L-syst%C3%A9my Teória - L-systémy]. <br>'''Zapojenie (Engage):'''<br> * na začiatok porozprávajte o výskyte l-systémov a čo to vlastne je * povedzte ako súvisia s fraktálmi * uveďte 2D a 3D vizuálne príklady l-systémov * povedzte študentom nech si prezrú, prípadne naštudujú informácie o l-systémoch * požiadajte študentov aby por…“) |
Bez shrnutí editace |
||
(10 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
Stručné definície a linky ku konceptom nájdete na odkaze [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/ | Stručné definície a linky ku konceptom obsahujúce teóriu nájdete na odkaze [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Te%C3%B3ria Teória].<br> | ||
Odkaz na stiahnutie všeobecného hodnotiaceho hárku, ktorý môžete využiť na ohodnotenie študentov: [[Media:Vseobecny hodnotiaci harok.pdf|hodnotiaci hárok]]<br> | |||
< | <h3>'''Odkaz na hárok'''</h3> | ||
{{ | |||
Odkaz_harok | |||
|difficulty_class=medium | |||
|image_name=L-system_tree | |||
|alt=obrázok modelu l-systému | |||
|link=[https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/design/index.php/Zbierka_-_L-syst%C3%A9m L-systém] | |||
|duration=1.5 hod | |||
|difficulty=pokročilý | |||
|skills=transformácie, cykly, CSG operácie, podmienky, funkcie, rekurzia | |||
|software=[https://www.blockscad3d.com/ BlocksCAD] alebo [https://openscad.org/ OpenSCAD] | |||
}} | |||
< | <h3>'''Ciele'''</h3> | ||
* | *Predstaviť si l-systémy. | ||
* | *Používanie rekurzie na tvorbu fraktálov. | ||
* | *Ukázať si závislosti výsledného objektu od parametrov. | ||
< | <h3>'''Metodika'''</h3> | ||
'''Zapojenie (Engage):'''<br> | |||
Na začiatok porozprávajte o Lindenmayerových systémooch (l-systémoch) a kde sa s nimi v prírode stretávame. Ukážte obrázky stromov, žilnatín listov a podobne. Vysvetlite ako súvisia s fraktálmi, pvedzte študentom nech si preskúmajú priložený 3D model l-systmu stromu a nech pouvažujú aké pravidlá pri tvorbe majú využiť. Porozprávajte o tom ako slúžia gramatiky l-systémov na prepis pravidiel, čo pripomína stromovú štruktúru. Spomeňte potrebu implementácie 3 základných prvkov, ktoré môžu študenti nájsť v materiáloch a v teórii. | |||
<br><br>'''Skúmanie (Explore):'''<br> | |||
Navrhnite študentom, nech sa pokúsia skúmať model a následne si definovať pravidlá, ktoré budú ptrebovať pri tvorbe modelu. | |||
<br><br>'''Vysvetlenie (Explain):'''<br> | |||
<br>''' | Uveďte medzi študentami diskusiu o l-systémoch a o tom ako ich navrhnúť. Naveďte ich nech si navzájom vysvetlia koncepty, prípadne ich opravte a zamerajte na srávne koncepty vysvetlené v materiáloch a ukážkách. | ||
<br><br>'''Rozšírenie (Elaborate):'''<br> | |||
Ak si študenti dokázali vytvoriť vlastný model, skúmajte či to dokázali rekurziou a či si správne definovali pravidlá na úpravu axiómi, navrhnite im aby implementovali náhodnoť - napríklad náhodnú rotáciu axiómy pri každej iterácii, vzniknutý strom môže byť potom dôveryhodnejší. | |||
<br><br>'''Hodnotenie (Evaluate):'''<br> | |||
Ohodnoďte stromy, ktoré sa študentom podarilo vytvoriť. | |||
<br><br> | |||
Zhrňte dôležité informácie a zručnosti, ktoré študenti nadobudli počas hodiny: | |||
*Použitie rekurzie. | |||
*Použitie prekladových pravidiel v l-systémoch. | |||
*Inofmrácie o závislosti výsledného modelu od parametrov. |
Aktuálna revízia z 05:31, 9. máj 2024
Stručné definície a linky ku konceptom obsahujúce teóriu nájdete na odkaze Teória.
Odkaz na stiahnutie všeobecného hodnotiaceho hárku, ktorý môžete využiť na ohodnotenie študentov: hodnotiaci hárok
Odkaz na hárok
Ciele
- Predstaviť si l-systémy.
- Používanie rekurzie na tvorbu fraktálov.
- Ukázať si závislosti výsledného objektu od parametrov.
Metodika
Zapojenie (Engage):
Na začiatok porozprávajte o Lindenmayerových systémooch (l-systémoch) a kde sa s nimi v prírode stretávame. Ukážte obrázky stromov, žilnatín listov a podobne. Vysvetlite ako súvisia s fraktálmi, pvedzte študentom nech si preskúmajú priložený 3D model l-systmu stromu a nech pouvažujú aké pravidlá pri tvorbe majú využiť. Porozprávajte o tom ako slúžia gramatiky l-systémov na prepis pravidiel, čo pripomína stromovú štruktúru. Spomeňte potrebu implementácie 3 základných prvkov, ktoré môžu študenti nájsť v materiáloch a v teórii.
Skúmanie (Explore):
Navrhnite študentom, nech sa pokúsia skúmať model a následne si definovať pravidlá, ktoré budú ptrebovať pri tvorbe modelu.
Vysvetlenie (Explain):
Uveďte medzi študentami diskusiu o l-systémoch a o tom ako ich navrhnúť. Naveďte ich nech si navzájom vysvetlia koncepty, prípadne ich opravte a zamerajte na srávne koncepty vysvetlené v materiáloch a ukážkách.
Rozšírenie (Elaborate):
Ak si študenti dokázali vytvoriť vlastný model, skúmajte či to dokázali rekurziou a či si správne definovali pravidlá na úpravu axiómi, navrhnite im aby implementovali náhodnoť - napríklad náhodnú rotáciu axiómy pri každej iterácii, vzniknutý strom môže byť potom dôveryhodnejší.
Hodnotenie (Evaluate):
Ohodnoďte stromy, ktoré sa študentom podarilo vytvoriť.
Zhrňte dôležité informácie a zručnosti, ktoré študenti nadobudli počas hodiny:
- Použitie rekurzie.
- Použitie prekladových pravidiel v l-systémoch.
- Inofmrácie o závislosti výsledného modelu od parametrov.